دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از آخرین اتفاقات بینال ونیز؛

غرفه رژیم صهیونیستی کماکان تعطیل است/هزینه‌ برپایی پاویون ایران در ونیز چقدر است؟

غرفه رژیم صهیونیستی کماکان تعطیل است هزینه‌ برپایی پاویون ایران در ونیز چقدر است؟
پاویون ایران در دوسالانه هنر ونیز این روز‌ها برپاست و محتوای هنری نمایشگاه با محور کودکان غزه توانسته است مخاطبان را به خود جذب کند.
کد خبر : 916681

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوسالانه هنر ونیز، نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است که هر دو سال یک بار در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی از سال ۱۸۹۵ با هدف حمایت از هنر‌های تجسمی معاصر در ایتالیا راه‌اندازی شد. 

شصتمین دوره بینال ونیز از ۲۱ آوریل با شعار «خارجی‌ها همه‌جا» با حضور ۹۵ کشور آغاز شد که حضور این تعداد کشور از زمان بعد از همه‌گیری کووید بی‌سابقه است.

از زمان بنیانگذاری دوسالانه تاکنون، جمهوری اسلامی ایران نهمین حضور خود را با آثاری فاخر از برجسته‌ترین هنرمندان معاصر کشور آغاز کرده است.عنوان انتخابی برای غرفه ایران «بنی آدم اعضای یک پیکرند» برگرفته از شعر شاعر بزرگ فارسی سعدی شیرازی است.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی و رئیس پاویون رسمی ایران درگفت‌وگو با آنا می‌گوید: این روز‌ها هنوز غرفه رژیم صهیونیستی تعطیل است و همچنان نیرو‌های نظامی مقابل آن ایستاده‌اند، این غرفه هم مجاورتی با حامی همیشگی‌اش آمریکا دارد و هنوز هم صهیونیست‌ها جرئت گشایش آن را پیدا نکرده‌اند.

امیدوار هستیم که به زودی این رژیم جعلی، غاصب، کودک‌کش و به دور از هر گونه شئون انسانی از روی کره زمین محو شود. اداره کل هنر‌های تجسمی و موزه هنر‌های معاصر تهران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، غرفه ایران را با آثاری از هنرمندان تراز اول کشورمان، عبدالحمید قدیریان، غلامعلی طاهری، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی و مصطفی گودرزی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به صورت رسمی افتتاح کردند.

غرفه رژیم صهیونیستی کماکان تعطیل است/هزینه‌های برپایی پاویون ایران در ونیز تا این لحظه چقدر شد

خراسانی‌زاده درباره هزینه‌های راه‌اندازی غرفه ایران می‌گوید: به طور معمول اگر یک پایون استاندارد بخواهد شکل بگیرد، تا چند صد هزار یورو هزینه‌اش می‌شود، اما ما با همه صرفه‌جویی‌ها و رعایت شرایط از لحاظ هزینه‌کرد و انتخاب فضای نمایشگاهی که فضایی برای اسکان غرفه‌دار هم در کنار نمایشگاه باشد، تلاش کردیم کمال صرفه‌جویی را داشته و حدود صد هزار یورو نیز تا به حال هزینه کرده‌ایم.

تاکنون مشارکت عده‌ای از ذی‌نفعان را گرفته‌ایم و کوشیدیم مشارکت‌های مالی بیشتری هم داشته باشیم تا بار از روی دوش دولت برداشته شود و این مسئله مانعی برای حضور همیشگی ایران در ونیز و رویداد‌های دوسالانه هنر و معماری به شمار نیاید.

یادبودی از شهدای سانحه هوایی در ونیز

یکی از اتفاقات دیگر پاویون ایران در ونیز، اختصاص فضایی برای یادبود سید شهیدان خدمت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدشان در سانحه هوایی است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. دراین باره خراسانی‌زاده نیز می‌گوید: آیت‌‍‌الله رئیسی خادمی بی‌نظیر برای ملت ایران بود، دعا می‌کنیم که خداوند عاقب همه ما را مثل ایشان با شهادت ختم به خیر کند، البته اگر لایقش باشیم.

ایشان سر تا پا خاضعانه کار، تلاش و دوندگی کردند و از زمانی که رییس جمهور شدند برای پیشرفت ایران از هیچ تلاشی دریغ نکردند. این روحیه را افراد زیر مجموعه ایشان همچون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دارند و برای کار‌ها شبانه روز نمی‌شناسند. ما هم تلاش می‌کنیم در اداره کل هنر‌های تجسمی همین رویه را پیش بگیریم و با سرعت بیشتری حرکت کنیم تا عقب‌ماندگی‌های پیشین جبران شود و ریل‌گذاری‌های صحیحی داشته باشیم.

خاطره‌ای از آخرین حضور شهید رئیسی در میان هنرمندان

خراسانی‌زاده درباره حضور آیت‌الله شهید رئیسی و مشارکتشان در فعالیت‌های تجسمی کشور می‌افزاید: شهید رئیسی از جمله معدود روسای جمهوری بودند که شخصا در بهمن ۱۴۰۰ به موزه هنر‌های معاصر تهران آمدند و از نمایشگاه «آینه در آینه» که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برپا شده بود، دیدن کردند.

ایشان در برنامه‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها، سفر‌ها و نشست‌ها نکات مهمی را درباره فعالیت‌های تجسمی به ما گوشزد می‌کردند. حتی خاطرم هست آخرین باری که در جلسه با ایشان با حضور هنرمندان شرکت کردیم واقعا ارتباطشان با هنرمندان فراتر از یک مقام مسئول بود و گوشی شنوا داشتند. حتی تا چند ساعت پس از اتمام جلسه رسمی نیز با یکایک هنرمندان صحبت کردند و دستورات لازم را در مواردی به مسئولین دادند؛ بنابراین واقعا نگاهشان به هنرمندان از نوع دیده شدن و احترام گذاشتن به آنها بود و این را در عمل ثابت کردند.

ایشان تأکید داشتند که وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه اجرا شود بلکه باید اجرا را به بخش خصوصی واگذار کرده و خود در قالب یک قرارگاه باشد. این نکته را همواره به ما می‌گفتند که آویزه گوشمان باشد و تا جایی که می‌توانیم از امور صفی فاصله بگیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته